جابر عناصري پدر تعزيه ايران درگذشت

پدر تعزيه ايران و پژوهشگر نامي فرهنگ عامه و تعزيه، جابر عناصري اردبيلي پس از خدمات چندين ساله و فعاليت‌هاي چشمگير و گسترده در حوزه تعزيه و تحقيق و پژوهش در اين حوزه درگذشت.  

 

پدر تعزيه ايران و پژوهشگر نامي فرهنگ عامه و تعزيه، جابر عناصري اردبيلي پس از خدمات چندين ساله و فعاليت‌هاي چشمگير و گسترده در حوزه تعزيه و تحقيق و پژوهش در اين حوزه درگذشت.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اردبيل افزود: اين پژوهشگر نامي اردبيلي از چند روز پيش به علت بيماري در يكي از بيمارستان‌هاي تهران بستري شده بود كه پس از تحمل بيماري دار فاني را وداع گفته و بعد از آئين تشييع در تهران، در بهشت زهرا تدفين شدند.
وي با اشاره به روحيه خيرخواهانه اين پژوهشگر نامي اردبيلي گفت: بنا بر وصيت وي آئين تدفين عناصري به سادگي برگزار شده و هزينه‌هاي مراسم براي كارها و امور خير هزينه شده است.جابر عناصري در سال 24 در يك خانواده فرهنگي و مذهبي در محله معمار شهر اردبيل به دنيا آمد و از كودكي به تعزيه و شبيه‌خواني علاقه‌مند بود.
اين پژوهشگر برجسته در سال 42 تحصيلات دانشگاهي خود را در رشته فلسفه و علوم تربيتي در دانشگاه تهران آغاز كرد و در اين رشته تحصيلات خود را تا دكتري ادامه داد و در سال 52 براي پژوهش و سبك تخصصي در زمينه ايران‌شناسي اجتماعي را در دانشگاه لندن به پايان رساند.
عناصري پس از اخذ درجه دكتري از دانشگاه تهران و گذراندن دوره تخصصي مردم‌شناسي در انگلستان با تكيه بر پژوهش‌هاي قبلي خود، به تحقيق درباره خاورميانه، جنوب غرب آسيا و به ويژه مسائل فرهنگي تركيه و ايران و افغانستان پرداخت.
نخستين استاد جابر عناصري درباره هنر و ادبيات عامه، پدرش علي عناصري بود؛ وي در آثار خود از نگاهي جامعه‌شناسانه و مردم‌شناسانه به تئاتر و تعزيه ايراني مي‌نگريست.
وي استاد ممتاز دانشگاه‌هاي تهران بود و در كنار پژوهش‌هاي فراوان بيش از 40 كتاب در زمينه فرهنگ ايران به رشته تحرير درآورده است كه از آثار وي مي‌توان به «شناخت اساطير ايران بر اساس طومار نقالان»، «شبيه‌خواني كهن الگوي نمايش‌هاي ايراني»، « مردم‌شناسي و روانشناسي هنري»، «عاشق‌ترين عاشقان فرهنگ»، «فرهنگ و پژوهش» و« نسيم خاطرات» اشاره كرد كه مجموعه مقالات نسيم خاطرات در بردارنده 150 مقاله درباره تاريخ شفاهي اردبيل و گريزهايي به فرهنگ محلي ايران است.
پژوهشگر برجسته تعزيه به خاطر فعاليت‌هاي پژوهشي ارزشمند در عرصه هنر تعزيه و شبيه‌خواني لوح ويژه پدر تعزيه دانشگاهي ايران را دريافت كرد.


تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد