چرا پنجره هواپيماها بيضي شكل است؟

در سال هاي گذشته با پيشرفت عظيم در زمينه مهندسي پرواز، شكل، ساختار هواپيما و بار آن متحول و ايمن تر شده اما هيچ فرقي در شكل پنجره هاي آن رخ نداده است.

 

پس از سقوط دو فروند هواپيما در سال 1953، مشخص شد علت سقوط، شكل پنجره‌ها بوده است.اين حادثه اين موضوع باعث شد كارشناسان صنعت هوايي به منظور جلوگيري از وجود "زاويه" هايي كه به نقاط ضعف تبديل مي شود، پنجره ها را بيضي بسازند.
روزنامه "اينديپندنت" انگلستان نوشت: در سالهاي گذشته با پيشرفت عظيم در زمينه مهندسي پرواز، شكل، ساختار هواپيما و بار آن متحول و ايمن تر شد.   
از سال 1950، هواپيما جايگاهي اساسي در زمينه حمل و نقل يافت و شركت "هفلند كومت" انگلستان كه پرچمدار هواپيماسازي بود هواپيماهايي با كابين فشرده توليد نمود كه ارتفاع و سرعت آن بالاتر بود، اما اين هواپيماها داراي پنجره مربع بودند كه در سال 1953 دو فروند از آنها سقوط كرد و 53 نفر كشته شدند. پس از مدتي مشخص شد علت سقوط، شكل مربع پنجره هاي هواپيما بوده است. كارشناسان دريافتند پنجره مربع نقطه ضعف هواپيماست به ويژه آن كه داراي چهار زاويه است كه به معناي چهار نقطه ضعف است و در صورت افزايش فشار هوا، شكاف ايجاد مي كند، اتفاقي كه براي آن دو هواپيما رخ داده بود.


تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد